FactHacker-hackathon: Miten nuoret saadaan kiinnostumaan digitaalisesta informaatiolukutaidosta?

Lokakuun alussa pidetty ideahackathon kokosi yhteen Laurean ammattikorkeakoulun opiskelijoita sekä osallistuja Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry:stä. Lopputuloksena oli kiinnostavia ideoita siitä, miten digitaalinen informaatiolukutaito saadaan kansalaistaidoksi - erityisesti nuorten keskuudessa.

Miten saada nuoret kiinnostumaan faktantarkistuksesta ja digitaalisesta informaatiolukutaidosta?

Tähän haasteeseen vastattiin 7. lokakuuta pidetyssä FactHacker-hackathonissa, joka järjestettiin osana eurooppalaista Immune 2 Infodemic -demokratiahanketta. Faktabaari on siinä mukana yhdessä Laurean, Beyond the Horizon -ajatushautomon sekä Dare to be Gray -organisaation kanssa. 

Hackathonissa oli mukana kolme tiimiä, joista kaksi koostui Laurean ammattikorkeakoulun turvallisuuden ja riskienhallinnan opiskelijoista ja yksi tiimi tuli Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry:n kautta.

Osallistujat saivat ensin “kotitehtäväksi” katsoa Faktabaarin faktantarkistus- ja informaatiolukutaitovideoita ja arvioida niitä. Pyyntönä oli, että videoista annettaisiin mahdollisimman rehellistä ja suoraa mutta myös rakentavaa palautetta. Samalla tutustuttaisiin informaatiolukutaidon aihepiiriin ja inspiroiduttaisiin varsinaista tehtävää varten.

Palautteista kävi ilmi, että yleisesti videoiden sisältöä pidettiin hyvänä ja tärkeänä. Ajatukset siitä, miten videot saataisiin paremmin nuoria kiinnostaviksi, vaihtelivat. Osa esimerkiksi piti Faktabaarin koululaisille suunnattuja FactHacker-videoita kiinnostavina, informatiivisina ja hyvin tehtyinä, osa taas arvosteli niitä “tylsiksi ja geneeriksi opetusvideoiksi”. Osallistujat ehdottivat lähes poikkeuksetta sitä, että videot voisivat olla lyhyempiä. Toisaalta samaan aikaan toivottiin myös, että videoissa esimerkiksi mentäisiin syvemmälle siihen, mistä jokin disinformaatioväite on lähtöisin ja miten se on levinnyt laajalle yleisölle. Lisää vinkkejä disinformaation tunnistamiseen toivottiin, ja osallistujat arvioivat myös, että olisi tärkeää pureutua Venäjän informaatiovakuttamisen keinoihin.

Kun Faktabaarin tähäastiset videomateriaalit oli arvosteltu, osallistujat saivat tehtäväkseen keksiä, miten nuoret saataisiin paremmin kiinnostumaan aiheesta.

Lopputulokset olivat varsin kekseliäitä.

Tiimi 1, True
(Sofia Klymenko, Roman Lysenko, Anton Datsenko, Vlad Borodenko)

Ukrainalaisten muodostama joukkue päätti lähteä uuden sovelluksen suuntaan. He ideoivat sovelluksen, joka kokoaisi yhteen faktantarkistajien maailmanlaajuisesti tarkistamat väitteet ja tekisi faktantarkistusten lukemisesta käyttäjäystävällisen ja helpon kokemuksen. Sovelluksessa olisi myös “trending fakes” -osio, joka kutsuisi kevyellä otteella lukemaan “kuumimpia” disinformaatioväitteitä ja jonka avulla käyttäjien resilienssiä niitä vastaan kasvatettaisiin.

Tiimi 2, somekampanja
(Aleksi Palmu, Oula Palokangas, Hannes Ylitalo, Jan Widberg, Topias Teukku)

Laurean ammattikorkeakoulun joukkue yhdisteli omaan ehdotukseensa mielenkiintoisella tavalla eri tahojen aiempia ideoita. He ehdottivat kampanjaa ja kyselyä, joka toteutettaisiin yhdessä julkisuuden henkilöiden kanssa ja joka huipentuisi palkintojen arvontaan. Ideassa hyödynnettäisiin generatiivista tekoälyä (asianomaisten suostumuksella) ja kannustettaisiin yrityksiä mukaan lahjoittamaan tuotteita.

Tiimi 3, FactApp
(Pinja Pitkänen, Anni Tuominen, Melina Wallenius, Isak Pastila)

Toinen Laurean ammattikorkeakoulun opiskelijoiden muodostama tiimi kehitti hackathon-ideaksi sovelluksen, joka pelillistäisi faktantarkistuksen ja kannustaisi nuoria käyttämään faktantarkistajien käyttämiä metodeja epäilyttävien uutisten tarkistamiseksi. Aktiivinen faktantarkistustoiminta johtaisi pisteisiin ja palkintoihin sovelluksessa.

Hackathonissa arvioitiin paitsi ideaa  ja sen toteuttamiskelpoisuutta, myös sitä, miten hyvin idea “pitchattiin” eli markkinoitiin tuomaristolle. 

Tuomaristossa olivat mukana Faktabaarilta Pipsa Havula ja Mikko Salo, Aalto-yliopistolta Vesa Kantola, joka on pitkään vetänyt yliopistolla muun muassa informaatiovaikuttamisen kurssia, sekä suomenukrainalainen tutkija Arseniy Svynarenko. 

Harkinnan jälkeen tuomaristo päätyi palkitsemaan Kampanja-joukkueen. Perusteluina oli se, että idea olisi sellaisenaan mahdollinen toteuttaa nopeallakin aikataululla ilman merkittävää budjettia. Idean “kertakäyttöisyys” mietitytti tuomaristoa, mutta toisaalta se sisälsi kekseliäästi yhdisteltyjä elementtejä, joiden tuomaristo arvioi kiinnostavan kilpailulle asetettua kohderyhmää - lapsia ja nuoria.

FactHacker Hackathonin vertaispalkinnosta äänestivät nuoret itse Laurean vastuuopettajan Pipsa Kostamon johdolla. Voittajaksi valikoitui FactApp.

Perustelut:

”Factappin esitys oli selkein ja ideassa oli koukuttava ominaisuus.”

”Mielestäni appi on hyvä, nopea ja käyttäjälle palkitseva tapa opetella mediakriittisyyttä ja etsiä dis-, mis- ja malinformaatiota.”

”Factapp, esitys oli selkeä ja helppo seurata, ja tarjosi esittämälleen ongelmalle selkeän ja toimivan oloisen ratkaisun.”

”Tiimi 3:n esitys oli parhaiten esitetty ja ymmärrettävissä. Siinä oli mietitty hyvin käytön jatkuvuutta.”

Hackathonin voittajille myönnetään tunnustuspalkinnot.

Lisätietoja tapahtumasta ja hankkeesta: edu at faktabaari.fi

Event Description

Immune 2 infodemicin verkkosivu

Kuvat: Faktabaari

edu@faktabaari.fi

Evästeet

Käytämme sivustollamme yksityisyyden suojaavaa analytiikkaa palveluidemme parantamiseksi.

Lue lisää tietosuoja käytännöistämme täältä.