Tiedeopetus virheellisen infomaation aikakaudella

Stanfordin yliopiston koordinoima kansainvälinen ryhmä tiedemiehiä ja kasvatustieteen tutkijoita on pyrkinyt uudistamaan tiedekasvatusta julkaisemalla raportin ”Tiedeopetus virheellisen informaation aikakaudella”. Faktabaari osallistui työryhmään ja isännöi ryhmän vetäjää Helsingissä joulukuussa 2021. Loppuraportissa etsitään vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:

  1. Miksi opiskelijat tarvitsevat valmiuksia arvioida tieteellistä asiantuntemusta ja tietoa?
  2. Mitä näyttöä on siitä, että nuorilla on vaikeuksia arvioida verkkolähteiden sisältöjä?
  3. Miksi tiedemiesten ja luonnontieteiden opettajien on ensisijaisen tärkeää kehittää oppilaiden tieteellisen tiedon arvioinnin osaamista?
  4. Mitä tutkijat ja opettajat voivat tehdä edistääkseen tieteellisen tiedon ja asiantuntemuksen arvioinnin osaamista?

Jos olet kiinnostunut pohtimaan, miten arvioida tieteellistä väitettä, mistä tunnistaa luotettavan asiantuntijan ja mitä voisimme oppia faktantarkastajilta, niin kannattaa tutustua tähän englanninkieliseen raporttiin. 

https://sciedandmisinfo.​stanford.edu/https://faktabaari.fi/edu/post-truth-society-first-ideas-for-action/

Report cover page

edu@faktabaari.fi

Evästeet

Sinä päätät henkilötiedoistasi. Käytämme sivustollamme evästeitä tarjoamamme sisällön ja viestinnän räätälöimiseen, sosiaalisen median ominaisuuksien tukemiseen, kävijämäärämme analysoimiseen ja markkinointiviestinnän kohdentamiseen. Lisäksi jaamme sosiaalisen median, analytiikka-alan ja mainosalan kumppaneillemme tietoja siitä, miten käytät sivustoamme. Kumppanimme voivat yhdistää näitä tietoja muihin tietoihin, joita olet antanut heille tai joita on kerätty, kun olet käyttänyt heidän palvelujaan.

Anna suostumuksesi evästeiden käyttöön alla. Jos hyväksyt evästeiden käytön, annat samalla suostumuksen tietojen siirrolle EU:n ulkopuolelle kuten Yhdysvaltoihin. Voit muuttaa evästevalintasi milloin vain. Lue lisää evästeistä täältä.